! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Sångpoetisk jazzsång Lira Gillar

Rebecka Larsdotter

Whirlwind

Skivbolag: Losen Records
Recenserad av: Bengt Eriksson
Publicerad: 14 nov 2016

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Rebecka Larsdotter, verksam i New York, är ännu en svensk sångerska som gömt sig för jazzöronen i Sverige (i alla fall mina). Hennes förra album, Feathers & concrete, var mer stökigt, lite funkigt och fusionaktigt. Nya Whirlwind är mestadels stilla och lugnt, vilket passar bättre för både hennes röst och melodier.
Tre låtar ur jazzens musikbok, bland annat My shining hour (av Harold Arlen/Jonny Mercer). Resten är eget material.
Och det är när hon sjunger – eller kanske framför? – egna texter och oftast också egna melodier som hon blir riktigt spännande och intressant. Rebecka Larsdotter sjunger väl och får till svänget också, men hon har ett eget sväng. Nästan så det finns ett drag av deklamation både i toner och rytmer.
Som ofta när dagens jazzvokalister skriver låtar så kan texterna beskrivas som sångpoesi: på samma gång inåt- och utåtblickande, analyserande sig själv och andra, både i tanken och livet. Ibland, som i Zane’s tune, är det omöjligt att inte tänka på Joni Mitchell. Också en låt på svenska, Kvar, bland låtarna med engelska texter.
Många och bra musiker som byter av varann i olika låtar. Till exempel pianisterna Shai Maestro och Aaron Parks, bägge spelar stämningsfullt och känsligt i nära samklang med melodierna. Danya Stephens är en mycket hörvärd saxofonist med ljus, lätt och fundersam ton. Dennis Hamms flödande orgel och Oz Noys skrikiga elgitarr får Morning after the pill att bli lite tuffare.

Annonser