Skivrecension

The source
Jazz möter afrobeat Lira Gillar

Tony Allen

The source

Skivbolag: Blue Note
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 16 nov 2017

Dela den här recensionen:

Tony Allen släppte nyligen en fyrspårs-ep med tolkningar av idolen Art Blakey: A tribute to Art Blakey and The Jazz Messengers. På den uppföljande fullängdaren – den första sedan han skrivit på för legendariska jazzetiketten Blue Note – väljer den nigerianske mästertrummisen dock att presentera främst nyskrivna nummer, signerade Allen och saxofonisten Yann Jankielewicz som Allen arbetat med i snart tio år. Influenserna är varierade: från Duke Ellington till Miles Davis, från Dizzy Gillespie till New Orleans begravningsorkestrar.
Amerikansk jazz, inspelad av en nigeriansk trummis med franska musiker i Paris. Ja, och gitarristen Indy Dibongue från Kamerun. Funkar bra det. Det är hardbop och afrobeat i skön förening. Saxofonisten Rémi Sciuto och trumpetaren Nicolas Guraud gör snygga soloinsatser. Tony Allen själv regerar bakom trummorna med sin speciella, ryckiga spelstil som ger det hela en levande, unik puls. Mathias Allamanes bas håller det enkelt och sätter grunden för de andra att ta ut svängarna över. Vi hör gitarr, keyboards och inte mindre än fem blåsare. Blur- och Gorillaz-ledaren Damon Albarn bidrar med piano i låten Cool cats. (Albarn har ju också spelat med Allen i ”supergrupperna” The Good, The Bad & The Queen och Rocket Juice & The Moon.)
The source är en glädjekälla att ösa ur när mörkret sänker sig över oss. 


Fler recensioner

Annonser