! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Dystopisk spacerock

Hawkwind

The machine stops

Skivbolag: Cherry Red
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 3 jun 2016

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Hawkwind har gått igenom ett flertal faser och musikaliska genrer, från blues med folkinslag till att etablera sig som Englands främsta representanter för psykedelisk, rymdinspirerad rock. Gruppens grundare Dave Brock, som har dragits med ansvaret som gruppens huvudkompositör, har under en längre tid befunnit sig i en formsvacka och har i mycket tagit en baksätesplats i bandet. Det har tagit honom tid att återfinna Hawkwind-gnistan, och det har skett med hjälp av ett konceptalbum, gruppens tredje.

The machine stops har tagit inspiration och titeln från en dystopisk novell av E M Forster från 1909. Den beskriver en postapokalyptisk framtid då mänskligheten lever under jord, isolerade, i privata rum eller celler. All kontakt sker via skärmar (jfr Skype och Facetime!) – personlig kontakt och beröring är minimal och oönskad – och alla behov tillgodoses av den stora maskinen, som närmast betraktas som frälsare och gud. Tills den går sönder.

Brock har komponerat tio av skivans fjorton spår och är medkompositör till två. Hans musikaliska tolkningar förmedlar kraftfullt den isolerade, dystra och skrämmande stämningen i Forsters berättelse, med hjälp av riviga rockriff, elektronik, kyrkorglar och till och med några takter bluegrass. Av de två spåren som inte har komponerats av Brock visar basisten Niall Hones The harmonic hall med sina orientaliska influenser på en möjlig ny och intressant inriktning i Hawkwinds musik.

Annonser