! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Operajazz

Håkon Kornstad

Tenor battle

Skivbolag: Jazzland
Recenserad av: Lennarrrt Olausson
Publicerad: 10 apr 2016

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

En dag på Met i New York 2009 upptäckte den norske jazzsaxofonisten Håkon Kornstad opera. Det ledde till sånglektioner hos operasopranen Pamela Kucenic och senare mastersprogrammet på Operahøgskolen i Oslo. Tanken uppstod att kombinera de två världarna. Kornstad tog kontakt med basisten Per Zanussi, slagverkaren Øyvind Skarbø och tramporganisten Sigbjørn Apeland.
Och en dag i Operahøgskolens korridorer hördes plötsligt Keith Jarrett-inspirerad pianoimprovisation. Det var den klassiskt skolade Lars Henrik Johansen, för övrigt utslängd från en klassisk masterklass då han improviserat för mycket då han spelade Bach. Han blev, på cembalo och cimbalom sista pusselbiten i Kornstad Ensemble kvintett – nu skulle det bli operajazz!
Så sitter jag nu här med albumet Tenor battle. Jag har spelat den barockdoftande En fermant les yeux på hög volym när jag i min Mini susat fram genom de berömda öppna landskapen. Jag har imponerat hört både tenorstämma och tenorsaxofon signerad Kornstad strömma ur mina B&W-högtalare i bakgrunden när jag bryggt min espresso. Jag har sänkt volymen och lagt mej till ro när klockan visat natt ock somnat in till L’ultima canzone, vars toner skapar svartvita drömbilder ur vilka Jussi Björling för ett kort ögonblick framträder …
Jag tror att de noga och smakfullt utvalda kompositioner som Kornstad Ensemble gjort till atmosfäriska ljudlandskap kan bli för operaälskare en jazzimprovisation som hörs i korridoren och öppnar sinnena för jazzvidderna. Och jag tror även att Tenor battle för jazzkatten kan bli en omvälvande upptäckt och inleda en ny era i deras skivhyllor …

Annonser