Sierra Leonskt 70-tal

Muyei Power

Sierra Leone in 1970s USA

Skivbolag: Soundway/Border
Recenserad av: Anders Pihl
Publicerad: 6 okt 2014

Sierra Leone har med sin historia som ett land dit frigivna slavar från USA och Karibien skickades länge varit en multikulturell gryta, inte minst musikaliskt. På 1970-talet hade musiken här en stark utvecklingsfas där många grupper övergav den dominerande rumban och västerländska covers för att fokusera på egna låtar som utgick från byarnas traditionella musik.
Denna cd innehåller en handfull inspelningar som gruppen Muyei Power gjorde i USA på 70-talet. För konnässören väntar ett riktigt fynd. Inledande Wali Bena leder genast in i ett suggestivt transtillstånd. Låten ter sig märkligt välbekant innan jag inser att David Byrne och Brian Eno måste snott dess idé till Help me somebody på den berömda My life in the bush of ghosts.
På efterföljande Yamba Sowe jagar återkommande gitarriff lika envist som en flock hyenor fram en liknande transkänsla. Att just Brian Eno precis nu i sitt samarbete med Karl Hyde gör musik som ligger denna platta nära säger något om dess tidlöshet.
Man kan fundera över varför den västafrikanska popmusiken, och den Sierra Leonska i synnerhet, skapade så mycket ovanligt bra på 1970-talet när följande årtiondens tekniska landvinningar och möjligheter att ytterligare utveckla musiken borde få inspelningar som dessa att framstå som tidiga och omogna försök.
I stället känns de som oöverträffade i mina öron. Varför? Kanske för att här uppstår mötet mellan den traditionella stammusiken och den västerländska rocken med sina elinstrument i sin renaste form. Man kan tydligt höra hur vissa trumrytmer lånas ut till elbas och elgitarrer. Senare tiders anpassningar, influenser och producentknep ligger ännu inte emellan. Resultatet blir en slags elförstärkt rituell musikform med ett eget sound. Dess inneboende kraft är omöjlig att inte lägga märke till.