Storartad musik Lira Gillar

Marjan Vahdat

Serene hope

Skivbolag: Kirkelig Kulturverksted
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 20 sep 2017

Den iranskfödda sångerskan Marjan Vahdat korsbefruktar persisk sångtradition med gammal och nutida persisk poesi (Rumi, Mohammad Ebrahim Jafari, Forough Farrokhzad med flera) till ett kompband bestående av musiker från Palestina, Turkiet, Iran och Norge. Hennes andra soloalbum har den vackra titeln Serene hope (ungefär: rofyllt hopp). Jag tänker att kanske står det för en stilla önskan att en dag kunna sjunga offentligt i hemlandet Iran där kvinnor sedan revolutionen 1979 är förbjudna att framträda offentligt.

När jag lyssnar på albumet blir jag alldeles stum och stilla inför den obeskrivliga skönheten i musiken. Albumet är så välgjort på alla sätt att bättre än så här kan det inte bli. Kirkelig Kulturverksteds eminenta producent Erik Hillestad (denna gång med Marjans syster Mahsa Vahdat som medproducent) måste vara en av världens bästa i sin genre. Och lyckligaste! Som har en så utomordentlig fingertoppskänsla för så mycket stor musik!

Den lika skönsjungande systern Mahsa Vahdat har också bidragit med ett par komponerade stycken på albumet, däribland Salute from the heart och The Leyli lullaby, den senare tillägnad systrarnas mor Leyli.

Marjan sjunger på persiska om teman alla känner igen – om kärlek och hopp. Låtarna är översatta till engelska i det medföljande albumhäftet. Marjans uttrycksfulla sång bland det sparsmakade kompet bestående av oud, forntida duduk-träflöjt, bas och slagverk går rakt i hjärtat. Musiken är så gripande vacker att det inte låter sig beskrivas med ord. Så jag säger bara: gå och lyssna! Marjan Vahdat är välsignad med en av de skönaste och kraftfullaste rösterna jag hört. En röst hon kan beröra tusentals hjärtan med. Större gåva kan man inte få.