[schak tati]
Experimentell avant-prog

Mats / Morgan

[schak tati]

Skivbolag: Cuneiform Records
Publicerad: 6 jan 2015

Morgan Ågren, trummor, och Mats Öberg, klaviatur, har spelat tillsammans sedan 1981, då de var två talangfulla, unga musiker, 14 respektive 10 år gamla. Några år senare, 1984, bildade de ett band som spelade Zappa-låtar och fyra år efter det fick de chansen att spela med Zappa själv.
Influenserna finns fortfarande kvar i duons musik men genom åren har de skapat sig en egen, lika fritänkande stil. Ågren har producerat duons nya album och för den med skicklig hand genom skiftande progressiva landskap, med inslag av rock, folkmusik, jazz, world music och electronica. Ågren är huvudkompositör med sex egna spår, mot Öbergs enda. Resten är samarbeten. Ågren svarar även för bas, gitarr, fiol, tramporgel och programmerade rytmer. Dessutom medverkar en handfull gästmusiker på gitarr, klaviatur och sång.
Tonen är på en och samma gång tuff och lekfull redan från start, med synkoperade, polyrytmiska Rubber sky med sång som påminner om – Zappa! Den intensiva The Swedes (ett av Ågrens solojobb) är ett organiserat kaos av trumekvilibristiska inslag med samplade indiska röster och ännu ett kryddmått Zappa; Rappel, å andra sidan, är en rågad dos Zappa, men tillredd enligt Mats & Morgans recept. Öbergs Mr Piccand har också orientaliska inslag men har desto starkare inslag av ambient. Experimentella Dracul of Nancy för tankarna till Samla Mammas Manna i allmänhet och Lars Hollmer i synnerhet. [schack tati] är en högkvalitetsprodukt på alla nivåer: kompositioner, framförande och produktion, samtidigt som den är fantasifull, medryckande och – inte minst – underhållande.