Samdrag
En slåtteduo delar klangbild Lira Gillar

Håkon Høgemo & Tom Karlsrud

Samdrag

Skivbolag: Lærdal Musikkproduksjon
Publicerad: 20 dec 2016

Tidigare har hardingfelan mestadels setts som ett solistiskt instrument som inte omedelbart låtit sig passas in i olika samspelsformer. Detta har genom åren förändrats och den speciella hardingklangen förstärker numera många konstellationer av musiker och arrangemang av musik.
En variant av tätt och fullödigt samspel kan vi höra genom den norska slåtteduo med Håkon Høgemo på hardingfela och Tom Karlsrud på dragspel som nu ger ut sin första cd i en vackert designad utgåva.
Båda musikerna har djup erfarenhet och skolning i den norska gammelmusikens olika uttryck. Deras musik består här av äldre dansslåttar från Sogn som halling, springar och gangar men även en del lydarslåttar. Dessa har traditionellt spelats på enbart hardingfela och har som sådana bevarats i tradition fram till i dag genom traktens kända och okända föregångare på instrumentet .
Numera finns ett  intresse för att bredda och variera klangen genom att också överföra slåttarna till andra instrument. Slåtteduon här har utvecklat ett eget sätt för att föra fram denna äldre folkliga musik med dess särpräglade klang och rytmik. De väljer ett modifierat ackordeon eller ett dragspel som speltekniskt klarar ett samspel med hardingfelan i de tidiga slåtteformerna.
På sin skiva visar de upp ett ypperligt och ovanligt samspel där de speltekniskt olikartade instrumenten lyfter de till synes okomplicerade slåttarna till en oanad klangfullhet. Genom sin mer anspråkslösa form ger slåttarna möjlighet till ett enklare men samtidigt medryckande spel med en uttalad dansant puls som präglar hela skivan. I förspelet och sista stycket bygger de stämningar i sitt samspel som både suggererar och ger trancekänsla.