Skivrecension

Resiliency
Öppen jazz Lira Gillar

Albert Pinton Noi Siamo

Resiliency

Skivbolag: Moserobie/Plugged  
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 28 mar 2016

Dela den här recensionen:

Över ett decennium har hunnit passera sedan Jonas Kullhammars alltid lika pigga skivetikett Moserobie släppte Albert Pintons debutalbum Terrafirma. Nästan hundra Moserobie-släpp senare kommer en ny, högst välkommen Pinton-platta via Kullhammar-imperiet. Musikanterna är desamma som 2003, men gruppen har nu fått namnet Albert Pinton Noi Siamo. Det där Noi Siamo är italienska och betyder ”Vi är …” Och visst är musiken som kvartetten spelar kompromisslös och deras egen. Här finns ingen fläkt av opportunism. De fyra lirar jazz precis som de vill ha den, och därmed pasta. Al dente.
Pinton är en veteran vid det här laget, genom medverkan på över sextio album, med gott renommé i improvisationskretsar och ett medlemskap i Bohuslän Big Band. Han övertygar hela tiden på barytonsax, klarinett och basklarinett. Låtarna kvartetten spelar beskrivs som ”open-ended” och ja, de har ett öppet förhållningssätt. Niklas Barnö leker lätt på trumpeten, Konrad Agnas trummar med fingertoppskänsla och Torbjörn Zetterberg står stadig men ändå flexibel bak kontrabasen. (Pinton medverkar för övrigt även på Zetterbergs aktuella Moserobie-album.)
Albumtiteln är engelska för elasticitet – märk väl inte elektricitet – och det beskriver kvartettens inställning på ett perfekt vis. Här är det ingen hets och låtarna tillåts sträcka ut sig tills de når sin naturliga slutdestination. För denna gång.


Fler recensioner

Annonser