Quote
Ung skånsk debutant

Cassius Lambert

Quote

Skivbolag: Kaprifol
Publicerad: 8 okt 2015

Cassius Lambert heter egentligen Pelle Lindsjö – eller ja, Cassius Lambert är hans mellanman – och håller till på den lilla skånska orten Abbekås. Han är utbildad på olika skolor som Spetsutbildningen i musik på Helenholmsskolan i Malmö och Skurups folkhögskola och har exponerats för och själv testat diverse sorters musik sedan tidig ålder. När han bröt benet som elvaåring fick Pelle Lindsjö låna farsans bas och det är det som lett honom dit han är 2015.
Nu är Cassius Lambert aktuell med debutalbumet och det är ett annorlunda sätt han presenterar sig på. Sju låtar på en cd som kommer i en plastficka i sjutumsformat där det ryms ett 84-sidigt häfte med noterna till alla låtarna.
På något vis säger det mycket om ambitionsnivån hos Abbekås-nykomlingen. Här finns funkiga fusionjazzinslag, Mahavishnu- och Miles-avtryck och någon Bo Hansson-minnande filmisk sekvens. Lindsjö komponerar, arrangerar och producerar allt själv, och spelar in i sin egen studio med de musiker han trivs bäst med. 15 musiker medverkar på 20 instrument och även om instruktionerna till början varit minutiösa erbjuds musikerna också utrymme för att improvisera. Det skänker musiken extra liv då den lätt kunde blivit bakbunden om reglerna varit för snåriga.
Lindsjö/Lambert själv spelar bas, syntbas, piano, klaviaturer och lite slagverk. Han har inte hunnit fylla 20 år än. Imponerande. Det här låter rätt (bråd-)moget och extremt tajt. Ge honom några år och musiken kanske tillåts andas ännu mer. Då kanske Cassius Lambert kan åstadkomma riktiga underverk.

-->