! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Ordlös jazzimprovisation

Sara Serpa & André Matos

Primavera

Skivbolag: Inner Circle Music
Recenserad av: Alexandra Ullsten
Publicerad: 17 nov 2014

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Den portugalfödda duon Sara Serpa (sång) och André Matos (gitarr), numera verksam på New Yorks jazzscen, har med sitt debutalbum lyckats skapa ett unikt sound som utmanar i både sångframförande och låtstruktur. Majoriteten av låtarna på skivan är egna kompositioner som till stor del, enligt duon själv, experimenterats och improviserats fram. Här anas både fado, bossa och frijazz. En fullträff är låten Tempo där Matos kvaliteter både som gitarrist och kompositör framträder klart. Duons sound backas förtjänstfullt upp av gästmusikerna Pete Rende (keyboard), multiinstrumentalisten Leo Genovese och Greg Osby (sopransax).
Sara Serpa har hyllats i jazzkretsar för sin smidiga vibratofria röst och sina innovativa, intrikata och för det mesta ordlösa röstimprovisationer, som växlar mellan soloroll och bakgrundsinstrumentalist. Serpas röstkvaliteter och närvarokänsla hörs tydligast i titelspåret Primavera, där André Matos är en likvärdig virtuos på gitarren. Primavera är ett utmärkt exempel på duons ambition att tänja jazzens gränser, medan andra experiment på skivan känns något ofärdiga och interna.

Annonser