Skivrecension

Ori variations
Nyfiket möte

Elisabeth Engdahl & Thomas Gustafsson

Ori variations

Skivbolag: Country & Eastern
Recenserad av: Ulf Johanson
Publicerad: 28 sep 2017

Dela den här recensionen:

Ännu ett möte mellan de här fyra starka karaktärerna. De skickliga och genrebrytande musikerna Elisabeth Engdahl och Thomas Gustafsson och deras instrument, kyrkorgeln respektive sopransaxen.
Också inspelningsrummet, denna gång Fässbergs kyrka, har förstås ett avgörande inflytande.
Skiva ett kom för fem år sedan, Piece in peace. Jag gillade den, och jag gillar den här, som är något stramare, med mer allvar i tonfallet.
Det händer nåt väldigt spännande i mötet mellan den där lite dystert högdragna men godhjärtade orgeln och den ekorrögda och infallsrika sopranen. I händerna på de här båda fribrytarna närmar de sig varandra med nyfiket intresse och respekt.
Gustafsson har skrivit musiken i sex delar, Ori 1-6.
Därmed är den också mer sammanhållen än den förra skivan med sin blandning av original och tolkningar av till exempel Joe Zawinul och Keith Jarrett.
Mot orgelns långa tunga klanger dansar sopranen med en klang av folkton, flyktig och lite ombytlig, som för att undgå etikett. Det är omväxlande harmoniskt och ljust, ibland tvärt och lite knöligt, men aldrig ointressant.


Fler recensioner

Annonser