Oj tak!
Sagojazz

Chłopcy Kontra Basia

Oj tak!

Skivbolag: Riverboat Records/Cosmos
Publicerad: 6 jan 2015

Kass på jazz kan man vara och ändå ha stor glädje av denna skiva eftersom det svänger grymt om trion. Marcin Nenkos bas, som dominerar det musikaliska men inte tar överhand, sjunger lika väl som sångerskan Basia Derlak – mycket uttrycksfull trots den ungdomliga rösten. Helt klart är detta hennes skiva. Efter att ha utbildat sig till klassisk pianist och klarinettist tog Basia en paus för att hitta sin musikaliska identitet. Läste kulturstudier och fick en uppenbarelse när hon i Bulgarien upptäckte musiken från Pirin-bergen.
Jag tycker att denna skiva, som alltså är följden av detta upptäcktsresande i musikaliskt navelskåderi, är en supersmart idé – och så väl genomförd. Att låta basdominerad jazz i folkton kompa en samling polska folksagor. Jan Johansson möter Jan-Öjvind Swahn (han är Sveriges meste folksageexpert) ungefär, men på polska och med en förmodligen bättre sånginsats. I svenska folkminnesarkiv finns mängder av kul historier att göra liknande med.
Skivans stora brist är att texterna, så viktiga här, endast förklaras mycket kortfattat på engelska i konvolutet och det funkar väl för polacker men inte för mig. Skivans stora styrka är förutom uttrycksfull sång och snyggt basspel de övriga instrumentens uppiggande inhopp. Fräckast är där trumspelande Tomasz Waldowskis spel på övertonsflöjten futujara på Jerzy. Om futujara kan berättas att det är den slovakiska övertonsflöjten fujarans moderniserade variant i plast, ett instrument jag är helt säker på att Ale Möller har hemma, skulle nästan kunna äta upp min hatt om det inte var så.