Nutcracker nouveau
Folk-Tjajkovskij Lira Gillar

Ensemble Polaris

Nutcracker nouveau

Skivbolag: Pipistrelle
Publicerad: 9 jan 2014

Ensemble Polaris hittade jag på nätet för en tid sedan, vid sökandet efter en bland folkmusiker på västkusten populär engelska från Bohuslän. En spännande kanadensisk folkmusikorkester som har inriktat sig på framförallt skandinavisk och rysk folkmusik tolkad på allehanda folkliga och konstmusikaliska musikinstrument.
När jag hörde att de skulle spela in Tjajkovskis nötknäpparsvit var min första tanke: Nej, varför det? Men … Nutcracker nouveau innehåller, förutom dessa aningen kitchiga och ofta lite skämtsamma men ändå ganska fina tolkningar av sviten, även ett antal sällsynt snyggt framförda ryska folkvisor. Och Tjajkovskij var ju som bekant ryss så visst funkar denna blandning.
Min favorit, den ryska folkvisa som på engelska heter Juniper on the hill inleds på mungiga och banjo. Tillkommer gör rytmer och framåt mitten en sälgflöjt. Sjunger fantastiskt fint på ryska gör Katherine Hill, en sångerska som även studerat kulning i Sverige. Banjo funkar perfekt i rysk folkmusik liksom såg, visar det sig. Bright face, round face är ödslig som om den sjunges i bortersta Sibirien vilket förstärks av just sågen.
Det är mycket personligt och ganska långt från symfoniorkestrar och traditionsbundna balalajaditon. Ska man jämföra med befintliga band tänker jag dock ändå på Södra Bergens Balalajkor men lekfullheten är även samma som hos Penguin Café Orchestra och kanske också Jan Johanssons Musik genom fyra sekler. Detta är en skiva jag faktiskt haft så svårt att släppa att jag inte kunnat sova. Måste lyssna.