! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Afrokubansk jazz.

Snowboy & The Latin Section

New York afternoon

Skivbolag: Snowboy Records
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 21 jun 2016

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Snowboy & The Latin Section kom fram i samma veva som acid jazz-vågen härjade som mest i Storbritannien för 25-30 år sedan. Stilmagasin plockade upp den jazziga och mods-influerade stilen där många olika genrer och uttryckssätt möttes. Bland alla dagsländor eller hitslisteakter stod Snowboy alltid ut som aningen mer genuin och innerlig i sitt engagemang. Det hörs att han menar det när han hanterar sina slagverk: congas, mula, shekere, coro och så vidare.
Snöpojkens riktiga namn är Mark Cotgrove och förutom afrokubansk jazz när han också en stor kärlek till staden New York. Något som kommer fram på allra bästa vis i titelspåret på nya skivan New York afternoon. En klistrigt levnadsglad och melodisk låt med varm sång från housesångaren Marc Evans från Baltimore. Originalet firar i år 40-årsjublieum och gjordes av Richie Ciole.
Bostonbaserade sångerskan Jen Kearney har skrivit och sjunger två av skivans allra bästa låtar. Hennes nummer berör, med starka låttexter om både missbruk och meditativa tillstånd. De bidrar väsentligt till intrycket av variation.
För variationsrik, det är Snowboys nya. Ta bara avslutande The triple bluff, skivans enda Cotgrove-komposition. En nio minuter lång latinjazz-odyssé som avslöjar Snowboy som den Fania-fanboy han innerst inne är.
New York afternoon imponerar starkt, både produktionen och musikerna – inlånad saxofonist är Pete Wareham, känd  från Acoustic Ladyland och Melt Yourself Down. Svänget är skönt otvunget och medryckande. Det är bara att smälta inför Snowboy & The Latin Section.

Annonser