Modern jazz i melodisk toppform Lira Gillar

Mike Moreno

Lotus

Skivbolag: World Culture Music
Recenserad av: Sunniva Brynnel
Publicerad: 26 sep 2016

Kärlek vid första ögonkastet? Absolut en realitet, i alla fall när det gäller skivor. Den amerikanske gitarristen Mike Morenos senaste platta Lotus, hans femte i eget namn, fångade mig från första spårets stålsträngat skimrande, akustiska sologitarrklanger. Därefter – från akustiskt och solo till mjuk, rund jazzgitarr i kvartettsättning på melodiska kompositionen The hills of Kykuit.
Moreno fortsätter dock att genom pålägg använda akustisk gitarr av och till under hela produktionen i kombination med jazzgitarr. Resultatet: ett organiskt, spetsigt porlande sound, som samtidigt är modernt med elgitarrens fina, dämpade ton i främre delen av ljudbilden.
Morenos band på skivan (Aaron Parks/Doug Weiss/Eric Harland) är oklanderligt och det är särskilt Aaron Parks på piano och rhodes som synliggör och lyfter fram Morenos intressanta och varma harmonik; både Parks pianosolon och hans tungt brutna ackord under Morenos melodier tecknar en fyllig, rik harmonisk karta. Över ackordföljderna hörs sångvänliga melodier innehållande en hel del tematisk upprepning.
Mike Moreno är kan hända känd för att vara en shredder [KURSIVT], vilket man på gott och ont kan kalla en gitarrist som genom sin virtuositet graviterar mot att spela komplicerat och snabbt. Men med tanke på den rytmiska och tonala virtuositet som Moreno äger, håller han tillbaka på Lotus. Hans solon – lägg särskilt märke till hur han självklart citerar brottstycken ur ursprungsmelodin – är så väl sammansatta att de ter sig som genomkomponerade i sin komplext perfekta struktur. Jag kan bara lyfta på hatten och tacka för att Mike Moreno delar med sig av sin musik till världen.