Lögn
Folkappella

Bessman

Lögn

Skivbolag: Smålands musikarkiv
Publicerad: 2 okt 2017

Kraja och Kongero är två erfarna grupper som satt hög standard när det gäller nutida a cappella-sång med folkmusikrepertoar. Här är en ny kvartett som ger sig in i konkurrensen. Bessman är trots namnet fyra kvinnor med blandade erfarenheter i branschen: Astrid Selling, Lisa Stormlod, Kristin Borgehed och så sist men inte minst Marie Länne Persson, med rötter i medeltiden, eller i alla fall det sena sjuttiotalets folkvisa i Småland.
Bessmans stämsång är betydligt friare och mindre arrangerad än kollegornas, vilket vid några tillfällen blir en svaghet, exempelvis när Borgeheds kontrabas är i otakt med sången. Men där finns många tillfällen då det är en styrka, jag har ibland svårt för handklappning men här skapar den ett härligt sväng åt de i grunden inte överdrivet dansvänliga ålderdomliga melodierna.
Där finns några sånger som inte är så sensationella i sina arr men de blandas med originella framföranden, ibland med komp av bas eller harpa. Bäst sång blir det när kvartetten tar i. En mycket mer svajig skiva än Krajas och Kongeros men kanske charmigare. Det som också sticker ut är sång där tungrots-r ger dialektal prägel samt Länne Perssons personliga stämma.
Det är inga muntra berättelser i dessa visor men trovärdigheten i framförandet är hög. Att sjunga att man legat i rännstenen efter tre år på musikhögskola funkar inte, och den fällan faller inte Bessman i. Detta är vissång som nog kan framkalla tårar av både det ena och det andra slaget. Anledningen till gruppnamnet har jag ingen aning om men Skams bessman är ett i äldre tider vanligt namn på trollsländan, allts