Kjoskrullen
Hardingspelets väg

Ottar Kåsa

Kjoskrullen

Skivbolag: Ta:lik
Publicerad: 20 apr 2016

Det särskilda låtspelet på hardingfela har en tradition som sträcker sig flera hundra år tillbaka. Under denna tid har generationer av spelmän utvecklat hardingmusikens kvaliteter som är grunden för dess starka ställning inom norsk folklig musik. Hardingspelets teknik och utformning följer således en tämligen obruten linje bakåt. Spelmän, spelstilar, slåttar och platser hålls levande i en pulserande och användbar historieskrivning. Berättelser och anekdoter flödar kring enskilda personligheter och musikens tidiga plats i samhället. På liknande sätt som spelmansmusik också i dag är omgiven av en muntligt berättande kraft som färgar repertoar och låtspel med personhistorik. Musik och minneskonst samverkar.
På den solo-cd som nu ges ut med Ottar Kåsa från Bø i Telemark, följer han slåttarnas utvecklingslinje långt bakåt i tiden. Han är en av de främsta yngre hardingspelmännen, instrumentbyggare och vinnare av landskappleiken några gånger. Han intresserar sig här för låttraditionen från Telemark och följer spåret tillbaka till storspelmannen Jon Kjos (1756-1826).
Denne var en central föregångare och läromästare inom hardingtraditionen och utvecklade låtspel och stildrag som leder in i 1800-talets musikaliskt blomstrande landskap. Den omtalade spelmannen Myllarguten var en av hans elever som kom att högt värdera slåttarna efter Jon Kjos.
I en lång gehörstradition har Kjosslåttarna fortlevt sedan den tiden. I sin personligt reflekterande beskrivning av varje slått samlar Ottar Kåsa kunskap och antaganden om vilken anknytning som idag finns till Jon Kjos. Materialet efter honom har givetvis förändrats av den räcka av spelmän som genom generationer slipat och format sina varianter av musiken. På sin skiva gör Ottar Kåsa genom sitt mjuka och innerliga hardingspel sina personliga versioner av hur föregångaren kunde ha låtit.