! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Kammarmusikaliskt med pop, jazz och klassiskt Lira Gillar

Cæcilie Norby & Lars Danielsson

Just the two of us

Skivbolag: Act/Naxos
Recenserad av: Bengt Eriksson
Publicerad: 1 okt 2015

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Sångerskan Cæcilie Norby och elbasisten Lars Danielsson har gjort ett duoalbum. Men Norby och Danielsson använder sig av mer än rösten och basen. Han spelar också cello, gitarr och rytminstrument, medan Norby kompletterar med fler rytmer, udu (lertrumma) och sansula (variant av tumpiano). De låter både som en duo och en liten musikgrupp.

Mjukt och stilla med känslan av kammarmusik, oavsett om melodierna är mer poppiga, jazziga eller klassiska. Norby sjunger med stor inlevelse och lika mycket utlevelse men tar aldrig till några yviga gester. Danielsson spelar nog de vackraste och mest melodiska elbastoner jag hört.

Albumet inleds och avslutas med två mycket kända sånger: Both sides now av Joni Mitchell och Hallelujah av Leonard Cohen. Bägge är så definitiva i sina originalinspelningar att jag faktiskt inte vet vad jag ska tycka när Cæcilie Norby tar tag i och liksom bänder melodierna. Däremot uppskattar jag när Wondrous story, ett klassiskt stycke av Carl Nielsen, blir en sång i jag vet inte vilken genre med mansulan klirrande som en svag syrsa. Här finns också ett par låtar av Abbey Lincoln.

Fast majoriteten av spåren är original, komponerade av Norby och Danielsson tillsammans eller var för sig. Deras egna melodier förhåller sig än till pop, än till jazz och än till klassisk musik och är albumets höjdpunkter. Jag kan tvärsäkert lova att de egna kompositionerna har lika starka popmelodier som Mitchells och Cohens. Vilket stort steg framåt de tagit, vilka fina låtmakare de blivit.

Lyssna till exempel på Liberetto cantabile, där Danielsson spelar ett solo med toner som nästan låtar som flageoletter, Cherry tree, där Norby framför den finaste singer-songwritermelodi till akustisk gitarr, Wild juju child, som är bluesigare och funkigare, Toccata, där Norby inleder med att operascatsjunga – om något sådant finns – till Danielssons fingerplockade elbas, och Ghost lullabye, ännu en sångpoetisk melodi, otroligt vacker och fin; en så att säga ”instant classic”.

Annonser