Reggae Lira Gillar

LionDub

Holding on/Dubbing on

Skivbolag: Reggaeunion
Recenserad av: Niclas Forsgren
Publicerad: 12 feb 2016

Efter dryga fem år är LionDub tillbaka på skiva. Det har varit en tid av sorg och tomhet efter den tragiska händelsen då ljudteknikern, studio- och skivbolagsägaren, mentorn men framförallt vännen Tom ”Internal Dread” Hofvander plötsligt omkom. ”Internal” var en ljudtrixare av rang och en reggaeman vars betydelse för svensk reggae var och förblir stor och han lämnar ett tomrum.

Men LionDub omgrupperade och gick vidare. På nya plattan Holding on vågar sig bandet på jazzdoftande pianosolon, pedal steel guitar och ovanliga taktbyten. Låtskrivarparet Wastesson/Bengtsson kan sin brittiska reggae och lånar så där lagom mycket att man tycker sig ha hört det förr, men ändå inte. Det blir till låtar som det rutinerade niomannabandet hanterar på bästa sätt.

Det råder ingen tvekan om att, efter år av repande och spelande, så håller musikerna högsta kvalitet. Och tillsammans som en enhet blir det top notch.

Mitt enda minus är att inte texterna lyfts upp och finns med. För då skulle jag utförligare berätta att texterna behandlar ämnen som kärlek, kapitalism och miljöförstöring.

Detta kompenseras dock av den briljanta iden att på nya året släppa Dubbing on, som kom sent i höstas, på digitala plattformar med dubversioner av de tio låtarna på Holding on.

Här får Jonathan Sandberg (bandets tionde medlem) visa sin skicklighet vid mixerbordet. Och Internal Dreads protegé visar att kvaliteten på reggaemixning är säkerställd. Med ett rattande och vridande så skapas stor dubkonst. Visst, dub är smalt och krävande som frijazz. Men om man verkligen ger sig hän och lyssnar ordentligt, så kommer man finna att det är detaljerna som gör det. Analogt sound och rullbandspelare är två av dessa detaljer.

Spännande ljudlandskap med ekon och effekter utlovas för den som vågar.

Holding on/Dubbing on är reggae av yppersta kvalitet. Och jag tror att Internal Dread nickar nöjt i himlen när han sitter och jammar på melodican med Augustus Pablo.