Vokaljazz Lira Gillar

Indra Rios-Moore

Heartland

Skivbolag: Impulse/Universal
Recenserad av: T
Publicerad: 10 nov 2015

Indra Rios-Moore växte upp på Manhattans Lower East Side, har sina rötter i Syrien och Puerto Rico, men bor och verkar i Århus, Danmark. Pappan är jazzbasisten Donald Moore, som spelat med bland andra Archie Shepp, Elvin Jones och Sonny Rollins. Orsaken till att hon flyttat till Danmark är kärleken till maken Benjamin Trærup, som även trakterar tenorsaxofon och klarinett i hennes band.
Rios-Moores andra album In between fick utmärkelsen Årets jazzplatta i Danmark 2012, och uppföljaren är inspelad i både Danmark och USA. Denna internationella satsning släpps på klassiska jazzetiketten Impulse, är producerad av Larry Klein (Joni Mitchell, Herbie Hancock, Madeleine Peyroux) och rymmer enbart inlånade nummer. I Indra Rios-Moores tappning står en välbekant låt som David Bowies Heroes knappt att känna igen. Hon har en inkännande frasering och äger också en sällsynt förmåga att liksom smyga förbi melodierna.
Vi serveras en kärlekssång på spanska och en hyllning till gudomligheten Oshun på yoruba. Men främst rör det sig om softa alternativt bluesmelerade jazzversioner av Jimmy Ruffins soulballad What becomes of the brokenhearted, Duke Ellingtons Solitude, Pink Floyds Money, Delmore Brothers bluegrassklassiker Blue railroad train och Doc Watsons Your long journey.
Den senare har ju även gjorts av Robert Plant och Alison Krauss på deras framgångsrika duettskiva så det är inga lätta val Indra Rios-Moore gör. Att hon ror iland det hela med bravur är ännu ett bevis på Indra Rios-Moores helgjutna artisteri.