Flytta hemifrån
Ordagrann svensk jazzsång Lira Gillar

Mimi Terris

Flytta hemifrån

Skivbolag: Calibrated Music
Publicerad: 17 jun 2015

På sitt nya album Flytta hemifrån har Mimi Terris skapat sin egen nisch inom svensk jazzsång. Ja, det är som om hon placerar hela Sveriges kvinnliga jazzsånghistoria i nutiden. Hon har inte bara gjort och sjunger egna låtar med svenska texter utan det musikaliska resultatet har blivit som en sammanfattning av all kvinnlig svensk jazzsång, både utan och inom citattecken.
Alice Babs och Monica Zetterlund, kvalitetsschlagersångerskan Ulla Billquist och de tidiga jazzrefrängsångerskorna Sonia Sjöbeck och Britt-Inger Dreilick är bara några som – nej, inte hörs men anas – i Mimi Terris sång. Musiken och texterna rymmer nog också influenser från både Olle Adolphson och Povel Ramel. Vad sägs om raderna ”fastän jag gett upp och lämnat skutan / som jag leva må förutan”, ur sistaspåret Kärlekens bokslut.
Jazzigt à la Ramel och Babs i till exempel inledande Flytta hemifrån och En paradvåning, medan I drömmen är mer gammalmodigt schlageraktig. Varde ljus har blivit en långsam svensk blues med känsla av vals. Skeden är tuffare swingblues, Bessa får väl kallas sambabossa och Tango i det djupa är just en tango. Och så vidare.
Vardagsfyndiga texter som på Mimi Terris tunga går exakt ihop med tonerna. Hon anpassar också rösten till musikformerna och texterna, sjunger än med strävare och än med ljusare röst. Variationerna poängteras av alla skickliga musiker som byter av på diverse instrument. Mina öron fastnar främst för Mattias Carlsons klarinett, Måns Perssons gitarr, Johan Olssons piano och Filip Runessons smäktande, suktande violin.