Eye of I
Energisk jazz Lira Gillar

James Brandon Lewis

Eye of I

Skivbolag: Anti
Publicerad: 26 maj 2023

Tenorsaxofonisten James Brandon Lewis tillhör de hetaste jazznamnen i New York. Han är inte främmande för att jobba med artister från vare sig hiphop-, punk- eller frijazz-scenerna. För två år sedan smällde det till med albumet tillika sångcykeln Jesup wagon och dess mix av folk-blues, gospel och framåtblickande jazz. Årets album, enligt en bunt framstående jazzmagasin då. Sonny Rollins och Thurston Moore visade sig vara stora fans.

Nya albumet Eye of I är inte lika ambitiös i sitt utanpåverk. Detta är ingen sångcykel med ett och samma tema. James Brandon Lewis verkar vilja bryta sig fri från förväntningar och hajp. Från genombrottsplattans Red Lily Quintet är endast cellisten Chris Hoffman kvar. Eye of I är gjord med en nedslimmad trio och utan onödiga utsmyckningar, vilket har resulterat i ett ytterst varierat men ändå sammanhållet album.

Titelspåret mullrar och attackerar, där den mångsidige Chris Hoffman lyckas få den elektriska cellon att låta elakare än den elakaste elgitarr. Trummisen Max Jaffe slår till synes vilt omkring sig, men med stor precision. Avslutande Fear not är ett episkt samarbete med jazz-noise-postpunktrion The Messthetics, där det ingår två medlemmar från Fugazi.

Men här finns också lugnare ögonblick, och mängder av melodilinjer att upptäcka. Tolkningen av Donny Hathaways nu femtio år gamla r&b-klassiker Someday we’ll all be free är i och för sig betydligt stökigare än originalet, men ändå. Saxofonistens egna låtar The blues still blossoms och Within you are answers är lyrisk jazz när densamma är essensen av icke utslätad musik. James Brandon Lewis gör också Cecil Taylors Womb water stor rättvisa på skivan.