Skivrecension

Evocations
Instrumentalmusik i gränslandet

Stefan Klaverdal

Evocations

Skivbolag: Dynamik
Recenserad av: Alexandra Ullsten
Publicerad: 29 dec 2014

Dela den här recensionen:

Stefan Klaverdal började tidigt leka med ljudkompositioner i sin hemdator. Med en musikhögskoleexamen i komposition och ett flertal internationella utmärkelser är han i dag en erkänd tonsättare och ljudartist inom elektroakustisk musik. Datorn är för Klaverdal ett kompositionsredskap och en medmusiker, vilket gör levande musiker överflödiga vid ett framförande.
Evocations ger ett överraskande melodiskt intryck trots det minimalistiska ambient/elektronupplägget, där låtarna byggs upp av drones med toner, ljudkluster och melodislingor som repeteras. Det västerländska konstmusikinslaget är tydligt och J S Bach en inspirationskälla. Men att resultatet blivit vackert, levande och äkta beror på de gästartister som Klaverdal, trots allt, bjudit in; Trond Dale på rörklockspel, Peter Fridholm, flöjt, David Härenstam, gitarr, Ida Höög och Emelie Roos på blockflöjt, Per Johansson, el-klarinett, Stefan Moberg, cello.
Den absoluta höjdpunkten är i min smak skivans final, There will be earthquakes, där temat med variationer parafraserar barockens rondo, med rötter i den medeltida folk- och dansmusiken. Här bjuder el-violinisten Ian Peaston och Klaverdals dator på ett fulländat samspel mellan människa och teknik.


Fler recensioner

Annonser