Tonsatt persisk poesi Lira Gillar

Mahsa Vahdat

Enlighten the night

Skivbolag: KKV
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 18 sep 2020

På sitt nya album sjunger den iranska sångerskan Mahsa Vahdat med samma passion, styrka och självklara stämma som alltid. Ingenting kan tysta henne. Ingenting. Hon kan inte framträda i sitt hemland Iran på grund av det nuvarande politiska styret som inte tillåter kvinnor att framträda offentligt för en större publik. Men utanför sitt hemland, var som helst hon framträder, har hon rönt stor uppmärksamhet och respekt för sitt djupa och innerliga sätt att skapa utomordentligt vacker musik.

Albumet består av tonsatt klassisk persisk poesi av Rumi, Khayyam och Saadi med all den visdom de är kända för. Men med finns även verk av mer nutida poeter såsom Forough Farrokhzad och Mohammad Ibrahim Jafari. Musiken har Mahsa Vahdat skrivit tillsammans med sin medproducent Atabak Elayasi. Och som på sina tidigare album samarbetar Mahsa även denna gång med en norsk trio: pianisten Tord Gustavsen, basisten Gjermund Silset och trummisen Kenneth Ekornes. Den iranske musikern Shervin Mohajer medverkar med stränginstrumentet kamancheh på ett av spåren.

För Mahsa Vahdat är detta album ett uttryck för friheten. Friheten att uttrycka sina innersta känslor, drömmar och tankar och förmedla dem till sina medmänniskor. Låtarna handlar om filosofiska funderingar om livet, om frihetslängtan, om avsked bland andra. Och som hon sjunger: med stor intensitet och närvaro till sina medmusikers lyhörda ackompanjemang där man kan urskilja pianots känsliga och lätta jazzklanger. Återigen ett fantastiskt album av en av vår tids absolut största sångerskor.