Drifting like a bird
Om gamla Nordsjön

Annbjørg Lien

Drifting like a bird

Skivbolag: Heilo/Grappa
Publicerad: 22 feb 2016

Ärligt talat går det inte annat än att älska musiker som har en egen stil men ändå är helt oförutsägbara i sin skivproduktion. Norska sångerskan och violinisten Annbjørg Lien uppbackad av framför allt producerande klaviaturspelaren Björn Ole Rasch gjorde 2012 en mycket fin cd med nepalesiska musiker och inspiration från bland annat Thailand, Norge och The Beatles.
Nya skivan bygger på ett beställningsverk som Lien skrev till Nordsjøfestivalen i Farsund 2012. Tema Nordsjön alltså, och vi har hört det förr, men alls inte så här spännande och varierat. En svensk lite liknande skiva för inte så länge sedan hade komp av gitarr, fiol och banjo, ungefär. Här är det hardangerfela, nyckelharpa, bodhrán, skeppsklocka, kornett, ukulele, tramporgel, hammond B3, cello, slagverk och sist men inte minst en mellotron. Med mera.
Kornetten framförs med den äran av sonen Nicolai som inte ser så gammal ut, och det gör han utmärkt i den faktiskt lite calypsoartade The Gulf stream. Som dessutom har fint gitarrspel av Roger Tallroth vilken för övrigt står för alla stränginstrumentinslag.
Annars är det mest norsk-irländska klanger. Det sistnämnda tack vare en bodhránspelande och även sjungande Cathy Jordan. Att bjuda in en av världens bästa folksångerskor tyder på stor generositet hos Lien och skivans bästa låtar är kanske de två låtar som Jordan sjunger på, det vill säga titellåten och barnramsan Elle Melle – här i mycket suggestiv inramning. Trots Jordans lysande sånginsatser förtar de inte Liens, och deras stämsång i Drifting like a bird är av Parton-, Ronstad- och Harrisklass.
Jag tycker nog att med det utbud av klaviaturinstrument Björn Ole Rasch har i sin studio så kunde detta ha varit ännu mer experimentellt och de lite udda keyboarden kunde ha fått större plats. Utan att överrösta Liens stråkspel, som ju som vanligt är lysande.