Det var en gång
Fin-lir och lur-fun

Roland Keijser & Gösta Rundqvist

Det var en gång

Skivbolag: DO Music Records
Publicerad: 19 feb 2017

Inspelad musik kan av många anledningar hamna i personliga arkivgömmor. Denna dubbel-cd innehåller ett sådant urval med outgivet material från ett harmoniskt och inspirerat samspel mellan två stjärnmusiker på samma emotionella våglängd. Den brokigt mångmusicerande rörblåsaren Roland Keijser har styrt sitt musikliv med en obegränsad nyfikenhet på den fria musikens möjligheter. Hans ingångar har sedan tidiga år varit jazzen och folkmusiken, progg och världsmusik.
Pianisten och musikpedagogen Gösta Rundqvist hade en givande och framgångsrik karriär bland omtalade medmusiker, främst inom jazzens breda sfär. Hos honom mötte Keijser det öppna sinnelag där de båda bottnade i ett nyansrikt samspel mellan främst saxofon, bambuflöjt och piano.
De möttes första gången mot slutet av 1980-talet i jazzens svenska framgångsmiljö. Under en lång räcka av år kom de båda att spela tillsammans som duo, såväl i personlig avskildhet som i särskilda konsertsammanhang, ofta på orter ute i landet. Deras spelstunder upphörde dock när Rundqvist gick ur tiden 2010 efter en kort tids sjukdom.
Keijser har nu letat fram delar av deras inspelningar från 1994, 2005 och 2007 och så småningom kunnat ombesörja att ett urval överförts till denna dubbel-cd. En lyckträff av innerligt samspel där det mångsidiga spelet på piano och saxofon ger frihet och struktur till en musikaliskt omväxlande jazzvävnad. Rundqvist och Keijser utvecklar låtmaterialet från klassiska jazznamn som Evans, Strayhorn, Coltrane, Rodgers, Porter med flera. Dessutom spelar de ett knippe egna låtar i liknande stil och det blir uppenbart hur elegant de anpassar sitt spel till varandras instrumentala profiler.