Como la rosa
Sefardiskt

Salamander

Como la rosa

Skivbolag: Liljans antikvariat
Publicerad: 1 jun 2018

Salamanders andra skiva med tyngdpunkt på sefardisk musik, härstammande från judar i det medeltida Spanien och Portugal. Men det är ju ett kulturellt omfattande område vilket också märks på denna skiva. Det märks på sångerna att influenserna varit skiftande, men där finns också det som även på papperet avviker från det sefardiska och är franskt eller brittiskt.
Sången framförs mestadels av Marita Johansson, vars altstämma har en tydlig ton av äkthet. Hade någon spelat in dessa visor för tre hundra år sedan, eller när visorna formades, hade de nog sjungits precis så här. I trion ingår också violinisten Jonas Liljeström och David Odlöw som spelar så kallad irländsk bouzouki, melodeon och piano. Liljeström är en mycket allround violinist, men hans fiolstil påminner inte sällan, och det ser jag inte alls som någon nackdel, om den hos en restaurangviolinist från Budapest.
Förutom Marita Johansson spelar även gästande Emil Pernblad gitarr. Autentiskt sade jag om Johanssons sångröst. Herrarna Liljeström och Odlöw sjunger också, Liljeström med en mjuk bas, han är inte någon sångare på samma sätt som Johansson, men sjunger ändå behagligt. Odlöw gör också ett kort sånginhopp, på den annars så fina Une jeune fillette, det hade jag gärna varit utan. Vackert spelar han däremot piano på La prima vez. Det är förresten ett instrument som oftast är till fördel för folkmusikaliska skivor, i de ganska sällsynta fall det används. Sett till helheten är det en cd som är lite trevande inledningsvis men de sefardiska pusselbitarna faller på plats ganska snart.