Skivrecension

C’est la voix de la terre
Folksång på franska

Elles s’y Promènent

C’est la voix de la terre

Skivbolag: Homerecords
Recenserad av: Bengt Edqvist
Publicerad: 22 sep 2015

Dela den här recensionen:

Belgisk a cappella-duo bestående av Christine Lurquin och Florence Laloy förstärkt med den intensive violinisten Luc Pilartz och boliviansk-belgiske multiinstrumentalisten Osvaldo Hernandez-Napoles – det är ju en lysande idé. Lite synd att inte utveckla det udda ytterligare, för det är Hernandez-Napoles som gör detta spännande.
Men lyssningsvärt är det ändå i dessa franska, belgiska och kanadensiska sånger med språket gemensamt.. Intensiva J’ai fait-z-une maîtresse, j’suis son amant har en fiolslinga jag tycker mig känna igen och dessutom ett ypperligt fiolsolo. Rossignol-e des boix har också något bekant över sig, är från Quebec och påminner om något av systrarna McGarrigle. Visan svänger fint i både sång, fiol och rytmer. Förstärkt med Chris Joris på det förhållandevis nya instrumentet hang låter En revenant des noces lite asiatiskt, också det läckert. Le 26 du mois d’avril/La mort du contremaître (Frankrike/Quebec) är ett suggestivt musikstycke med trum- och fiolkomp inledningsvis, därefter tutar Hernandez-Napoles i en alboka, det vill säga ett kraftfullt rörbladsinstrument från Baskien med ett ganska originellt utseende som definitivt är svårt att beskriva, måste ses.
Franska La vie d’gueux/La misère har den betydligt stillsammare basbambuflöjten moseño som komp, tillsammans med en vacker pizzicato-fiol. Bitvis en originell skiva. Spännande att lyssna på en skiva vars musikinstrument jag till 90 procent måste googla för att få veta hur de ser ut.


Fler recensioner

Annonser