Dansant klezmerjazz

Amsterdam Klezmer Band

Blitzmash

Skivbolag: Vetnasj Records
Recenserad av: Lena K Andersson
Publicerad: 9 okt 2014

Amsterdam Klezmer Band har funnits länge (sedan 1996) och har gjort en hel del album, lite ojämna men oftast lyssningsvärda och dansbara. Man kan ju undra om de har blivit för slipat professionella eller kanske lite trötta och de första takterna på första låten (Op je hoede) bekräftar nästan ens fördomar. Men så sätter de igång med ett tryck som få klezmerband kan efterlikna. Stompin mokum skulle man nästan kunna energiförsörja en mindre stad med och Ladybirds kunde dra ett malmtåg.
Begreppet världsmusik har både påskyndare och belackare men etiketten passar just för Amsterdam Klezmer Band. De blandar flera kulturers musik på ett sätt som varken känns konstlat eller ihopklippt – bhangra i låten Bhangra Balkan style, hiphop och arabisk popsång i Tussen gisteren en vandaag. Förtjusande är också den ryskanstrukna Vodka, sjungen med en hes, grov, lite viskande röst och med ett drivande ackompanjemang på bland annat ytterst hetsigt dragspel.
Sångaren, Alec Kopyt, är i själva verket ursprungligen från Ukraina medan övriga medlemmar är från Nederländerna. Besättningen har varierat lite genom åren, men fortfarande kvar är bland andra Job Chajes på saxofon och klarinett, Gijs Levelt på trumpet och Jasper de Beer på kontrabas och banjo. Theo van Tol, som har varit med sedan 2003, på dragspel, sätter också sin prägel på bandet.
Albumet har också en mängd olika gästartister på instrument som bouzouki, syntar, oud, darbouka och programmering. Om det senaste man hörde från Amsterdam Klezmer Band var den populära och charmiga Sadagora hot dub kommer man att bli positivt överraskad – ett rikt och sammansatt album som tål många lyssningar!