! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Arabisk samba/bossanov Lira Gillar

Tania Saleh

A few images

Skivbolag: Kirkelig Kulturverksted/Border
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 3 dec 2014

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Den libanesiske sångaren, låtskrivaren och kompositören Tania Salehs fjärde soloalbum andas brasilianska toner blandade med arabiska instrument och traditionell arabisk sång. En del jazz finns här och där men särskilt intressant är just blandningen orientaliskt och brasilianskt. Det låter spännande och fräscht, ett växelspel mellan levnadsglad, latinamerikansk lättsamhet och något djupt, uråldrigt och orientaliskt från Medelhavet.
Resan börjar hemma i Beirut men albumet är inspelat i Norge med den norske producenten Erik Hillestad. Musiker från båda länder medverkar.
Denna gång har Tania lämnat de politiska texterna. I stället är detta album tillägnat den arabiska kvinnan, som ofta fått stå tillbaka i en patriarkal kultur. Skivan är full av sånger om kärleken, den ljuva och om smärtan som hör kärleken till. Om drömmarna, om livet i ett samhälle mitt i en katastrof, i krig som avlöser varandra.
Till stor del är allt helt eget material. Lite har hon lånat, som Mahmoud Darwiches text She doesn’t love you som Issam Hajali komponerat en bossanova/samba-inspirerad melodi till.
Några favoritspår: Beirut windows, en hyllningsballad till havet; A day is gone är en perfekt mix av orientaliska och brassetoner; Reda i sin tur växlar till tungt arabiskt; No problem at all är riktigt avslappnande loungemusik.
Ett poetiskt och stämningsfullt album, vackert, nästan humoristiskt illustrerat och designat av sångerskan själv. Självklart värt att lyssna på, nynna till, drömma sig bort med.

Annonser