Skivrecension

A clear midnight: Kurt Weill in America
Berättande finjazz

Julia Hülsmann Quartet with Theo Bleckman

A clear midnight: Kurt Weill in America

Skivbolag: ECM/Naxos
Recenserad av: Sunniva Brynnel
Publicerad: 26 jul 2015

Dela den här recensionen:

Här hörs för första gången Julia Hülsmann och Theo Bleckman i ett gemensamt projekt. Runt Bleckmans röst bygger Hülsmanns kvartett spännande strukturer kring sångerna, som har den tyske kompositören Kurt Weill som röd tråd. Vi hör till exempel Weills stycke Mack the knife, som varsamt inleds med Hülsmanns djupa kvinter i basregistret på pianot och Bleckmans alltid oförställda röst. Han presenterar denna sångs text, samt övriga texter på skivan, rättframt och avskalat. Det är sångerna som når mig som lyssnare – inte Bleckmans eventuella ego. Julia Hülsmann visar på skivan upp ett välfyllt skafferi av musikaliska intervall och deras funktion i spänning och upplösning. Hon låter staplade tritonus skära genom ett annars statiskt komp, vassa som glas; hon använder sig av stora sekunder för en trång klusterkänsla, men skapar med hjälp av desamma lika mycket rymd som klaustrofobi. Tom Arthurs på trumpet och flygelhorn lyfter soundet, som eventuellt skulle blivit något tungt i hans frånvaro.


Fler recensioner

Annonser