Redaktionsbloggen

Närgånget samtal mellan röst och oud

26 okt 2016

Kamilya Jubran
Stallet, Stockholm, 22 oktober 2016

När Re:orient arrangerar en solokonsert på Stallet med sångerskan och oudspelaren Kamilya Jubran från Palestina, är det ett efterlängtat återseende med en kvinnlig internationellt framstående musiker. Hon deltog redan under den oudfestival hösten 2010 som Re:orient anordnade med musiker från Mellanöstern. Dessa hängivna utövare som utvecklat sitt oudspel till den konstfullhet och den speciella stramt hållna klangvärld som blivit något av instrumentets signum. Korthalslutan oud har av tradition en särställning främst inom klassisk arabisk musik och makamtradition.

Kamilya blev tidigt skolad i den klassiska musiken då flera i hennes familj sysslade med denna musik, hennes far som instrumentmakare och musiklärare, brodern som oudspelare. Kamilya kom också att intressera sig för politiskt inriktad musik utifrån den rådande situationen i området. Hon var tidigare sångerska i musikgruppen Sabreen under tjugo år, där hon även spelade oud och qanun. Där var hon del i en politisk och musikalisk process som förnyade den arabiska sången och dess uttryckssätt. Gruppen turnerade i främst USA och Europa.

Numera har Kamilya valt att leva i Europa. Här spelar hon bland annat tillsammans med den schweiziske musikern Werner Hasler och fransyskan Sarah Murcia. Tillsammans skapar de en närmast nydanande musik, ofta med minimalistisk prägel. Hon turnerar ofta med olika egna musikprojekt, som Mahattaat, Makan och Wameedd, med texter skrivna av moderna arabiska poeter.

I sin sparsmakade solokonsert på Stallet under knappt en timme, är det hennes egna sånger som sätter stämning och färg på konserten. Vi följer hennes böjligt mångsidiga röst i en räcka av melodier som hela tiden skiftar i karaktär och laddning. Under konserten med sånger på arabiska gör hon endast korta översiktliga presentationer och hennes moderna poetiska texter fyller framträdandet. Hennes oudspel utgår från en annorlunda och friare hantering av instrumentet än i den klassiska musikens form som ändå är en underliggande kraft.

I kvällens solokonsert är Kamilyas sätt att använda rösten lika varierad som hennes sätt att använda sin oud. Hon vrider och kränger sin röst och mimik fullkomligt fritt över ett känsloregister som rymmer alla slags nyanser. Med samma förmåga till variation som hon har i rösten gör hon sin oud till en intim spelpartner i ett mångsidigt samtal mellan röst och instrument.

Kamilya Jubran gör en omtumlande och dynamisk konsert som uppenbart tilltalar publiken. Dock lyckas vi inte locka henne till extranummer.

Gunder Wåhlberg


Fler recensioner

Annonser