! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Redaktionsbloggen

Lira 2016: den svenska folkmusiken

7 dec 2016

Först ett glatt konstaterande: 2016 var ett ovanligt starkt år för svensk folkmusik på skiva, med en lång rad styrkebesked från såväl veteraner som nykomlingar, traditionalister som förnyare.

Norsk-svenska duon Rydvall/Mjelva – varken veteraner eller nykomlingar, både traditionalister och förnyare – inledde året med Vårdroppar (Grappa), som elegant följde upp supersuccén Isbrytaren i vad vi fått veta är tänkt som en trilogi. Läge att hoppas på ytterligare en skiva alltså!

Under våren kom också Lena Willemarks lika intrikata som starka Blåferdi (Brus & Knaster), Den blå färden på mer ordinär svenska, ursprungligen ett beställningsverk som blivit till ett kammarfolkmusikaliskt litet mästerstycke.

Två av musikerna i/på Blåferdi, var fiolspelarna Mikael och Mia Marin, som under namnet Marin/Marin senare kom att släppa ett av årets starkaste album – Tiden (Dimma Sweden), om vilket Liras lyriske recensent Thomas Fahlander skrev ”Det här kan bli det jag önskar till min begravning. Sån tur ändå att jag kan höra det medan jag lever.”

I somras gav även Ulrika Bodén ut en av årets mest tongivande skivor, Te berga blå (Dimma Sweden), i nära samarbete med trion Ahlberg Ek & Roswall samt Daniel Fredriksson och Petter Berndalen. Temat för skivan var vallvisor och lockrop med ursprung i fäbodkulturen, och den som hörde henne framföra det här på scen i somras vet hur innerligt hon tar sig an ämnet.

Nykomlingarna då? Jo, de stod på kö att ta plats på scenen. En av de starkast glimrande var fioltrion Lyset i forsen vars skiva tyvärr kom bort lite i farten, känns det som. Vi porträtterade trion Emma Lagerberg, Lovisa Risinger och Thea Åslund i Lira #2 2016. Albumet med samma namn, Lyset i forsen (Gammalthea), dröjde sedan lite men finns nu till slut ute officiellt!

Också kvartetten Bjäran får väl räknas till nykomlingarna, om än inte debutanter. Första fullängdsalbumet Bjäran (Dimma Sweden) övertygade med stor bredd, dynamik och starka egna låtar.

Duon 232 Strängar var en av höjdpunkterna på sommarens Korröfestival och debutskivan Spunnet (egen utgivning) fick ett genomgående fint mottagande för det stämningstäta samspelet mellan piano och fiol (ja, nu fattar ni kanske namnet).

En annan duo som slog an en lång rad (mer bildliga) strängar (förlåt) var Awilas, där Larisa Ljungkrona och Anki Wallgren på debuten Awilas (egen utgivning) skapar helt egna små universum av spännande musik skapad på dragspel, klockspel, kalimba, akustisk gitarr och slagverk.

Norr om Stockholm heter ytterligare en av årets många skivdebuterande folkcombos – en trio (Stina Brandin, Magdalena Eriksson och Alva Granström) som gjort till sin idé att lyfta fram förbisedda kvinnliga låtskrivare genom historien. Debuten Efter (egen utgivning) hörde till höstens piggaste.

Annars var hösten något av en veteranernas parad. Hedningarna tömde arkiven på outgivet vilket resulterade i den imponerande jämnstarka Kult (Silence). Groupa fortsatte att förfina sin suggestivt luftiga version av tradfolk på albumet Kind of folk (All Ice Records). Och Bazar Blå gjorde storstilad comeback med skivan Twenty (Bazaarpool) lagom till 20-årsjubiléet.

Veteraner är kanske att ta i bär det gäller Nordic respektive Emilia Amper – men de hör definitivt redan till etablissemanget trots ganska unga år, och levererade bägge varsitt gediget alster under senhösten: Nordic med den underfundigt eleganta skivan Collage (Dimma Sweden) och Amper med den träffande betitlade Lux (BIS Records), som både spred ljus och en känsla av musikhantverksmässigt lyx.

En skiva det surrades rejält om i förväg var den Benny Andersson-backade Randig kjortel (Mono Music) med supergruppen Systerpolskan. En kvinnlig septett av idel förstklassiga spelmän som väl måste få titeln årets tradskiva.

Och på tal om surr: årets största sådant från folkmusikvärlden skapades tveklöst av Sara Parkman som vid sidan om den hett uppmärksammade och hyllade föreställningen Fäboland (med Samantha Ohlanders) på soloskivan Sara Parkmans Skog (Hybris) bröt helt ny och gränsöverskridande mark och på ett alldeles okonstlat vis förde in folkmusiken rätt in i den samtida, elektroniskt drivna klubb- och popmusiken.

Fler skivor vi gillade: Adeln: Greatest hits, Flocken: Altona, Floating Sofa Quartet: The moon we watch is the same, Irmelin: Swedish folk songs, The Nordic Fiddlers Bloc: Deliverance, Eva Deivert: Låtar från bakgårn, Anders Löfberg: Nittonbunda, MP3: Guldvingen, Magnus Stinnerbom: Lomjansguten, Symbio: Phoresy.

Patrik Lindgren, Lira

2016_banderoll_150Häng med oss in i 2017! I Lira #1 2017 blir det bland mycket annat ett stort reportage om polska – historien, utvecklingen, samtiden. Kolla in vårt julerbjudande här!

Lyssna på valda låtar från dessa skivor på Spotify – men notera att en hel del av musiken, runt hälften, inte finns tillgänglig där i dagsläget.

Annonser