Skivrecension

Why the mountains are black – primeval Greek village music 1907-1960
Grekisk dimotika.

Div Artister

Why the mountains are black – primeval Greek village music 1907-1960

Skivbolag: Long Gone Sounds/Third Man Records
Recenserad av: PM Jönsson
Publicerad: 24 jun 2016

Dela den här recensionen:

Skivsamlaren och ljudarkeologen Christopher King ligger bakom många starka samlingar med musik från 78-varvseran. Blues, hillbilly, cajun, östeuropeisk folkmusik … På senare år har han kommit över en stor mängd grekiska skivor som presenterats på olika typer av utgåvor. Den första produktionen för Jack Whites skivbolag Third Man är en dubbel med 28 låtar som sällan har hörts utanför sin historiska och geografiska kontext. Ingen rebetika, utan dimotika – musik från landsbygden, främst Epirus, nordvästra Grekland, nära Albanien och Makedonien – men även låtar med rötter i Konstantinopel, Kreta och mindre öar, som två makalösa inspelningar med dubbla säckpipor, gjorda i New York sent 1950-tal, men musiken härstammar från Kalymnos.
Urvalet är lyckat, i huvudsak instrumentalmusik, men även röster, som på den äldsta inspelningen från 1907 med floghera (herdeflöjt) och en anonym kvinnlig sångerska och den välkända folkmelodin Enas Aetos med Antonios Diamadidis (Dalgas) på sång. Det är även musik med fiol, lira, klarinett och andra blåsinstrument som zourna och pipizi. Dansmusik varvas med klagosånger och ballader och virtuosa uppvisningar som när Demetrios Halkias härmar en näktergal med sin fiol.
Precis som Christopher Kings tre tidigare skivor med musik från regionen (kolla upp dem också!) har skivan ett målat omslag av Robert Crumb. Snyggt! En extra krydda, en anledning till att köpa skivan, och inte endast lyssna via strömmade kanaler.


Fler recensioner

Annonser