What’s really real?
Basistens musik Lira Gillar

We Float

What’s really real?

Skivbolag: Havtorn
Publicerad: 15 nov 2018

Gruppen We Float från Malmö med norska basisten Anne Marte Eggen som stigfinnare har ett eget sound. Som popband kan ha men inte så ofta jazzgrupper. Kanske därför det påstås att We Float på sitt andra album What’s really real? spelar mer åt pop och rock än jazz? Kanhända, men det känns inte meningsfullt att tvångsplacera den här musiken i en genre. We Float skapar musik i ett mellanrum, dit många unga jazzmusiker söker sig för att där ställs inga krav på att spela si eller så utan man får uttrycka sig som man vill – som sig själv. Detta kan vara dagens definition av jazz.

Basisten Eggen, som byter mellan el- och kontrabas, har komponerat all musik inklusive skrivit de texter som Linda Bergström sjunger. Fanny Gunnarsson spelar såväl piano som rhodes, orgel och dragspel, vid trummorna finns Filip Bensefelt. De skapar en enhet med varsina personliga pusselbitar av toner och rytmer, ljud och instrument. Så höll jag på att skriva, men ordet är nog helhet. Varje medlem i We Float har sin plats, de hörs också enskilt.

Under och mitt i alltihop finns blodomloppet, som ger syre och näring till den musikaliska kroppen. Det är Eggens bas. Fascinerande, rent märkvärdigt. Fick stanna upp och backa cd:n, lyssna en särskild gång på hennes basspel. Eggen har skrivit in sig själv i musiken. Hon tar plats men utan att ta plats från de övriga. Hon bubblar elektriskt och viskar akustiskt. Oavsett spelar hon i centrum men utan att dominera.

Meditation heter en låt. Fast musiken är väl inte meditativ, snarare nyfiken, betraktande och ifrågasättande. Hela människan, kropp som själ, har komponerats in. Vilket poängteras i blodfyllda, mer expressiva och ja, explosiva Gravity. Vackrast är nog sångerna We och Follow you, den senare med Gunnarssons poetiska pianotoner. Bergströms röst bör också nämnas speciellt, hur hon sjunger sig in i och blir en del av We Float-soundet. En handfull gästmusiker – Samuel Hällkvist, gitarrer, Elina Nygren, viola/violin, Ellen Pettersson, flygelhorn, Jens Persson, altsax, och Petter Hängsel, trombon – fyller i och bygger ut gruppens ljud.