The tree
Americana/country

Lori McKenna

The tree

Skivbolag: Thirty Tigers/Border
Publicerad: 9 okt 2018

Elva avskalade låtar om familj, vardagsliv och relationsproblem framförda av en fembarnsmor från Massachusetts låter kanske inte som ett givet framgångsrecept för ett album. Men när låtskrivarfenomenet Lori McKenna följer upp hyllade The bird & the rifle från 2016 med The tree är det precis vad som står på den välsmakande menyn.
Lori McKenna tillhör den där gruppen artister som flugit under radarn för den breda publiken, men som skrivit hyllade låtar åt mer kända artister. På cv:t syns namn som Reba McEntire, Alison Krauss, Faith Hill, Keith Urban, Little Big Town och Tim McGraw. Den sistnämnde fick för övrigt en stor hit 2016 med McKennas låt Humble and kind, som resulterade i att McKenna vann CMA:s Song of the year för andra året på raken och blev därmed den första kvinna att lyckas med den bedriften.
Tro nu inte att Lori McKenna ägnar sig åt country à la Faith Hill och Tim McGraw när hon släpper musik i eget namn. I stället handlar det om mer traditionell singer-songwriter-känsla (visserligen med tydlig americana/country-touch) där produktionen signerad David Cobb är extremt ofluffig och osvulstig, och kompet endast utgörs av det allra nödvändigaste: bas, elgitarr, akustisk gitarr och trummor (och något stråkparti på någon enstaka låt).
Det kan tyckas onödigt sparsmakat, men resultatet blir att McKennas välskrivna melodier och de smått briljanta texterna verkligen kommer till sin rätt. Lori McKenna har en förmåga att lyfta fram den vanliga människan och det alldagliga livet och på något märkligt sätt göra det spännande. Hon är helt enkelt en berättare av yppersta klass vars låtar tål att lyssnas på om och om igen. Kanske förklarar hon sitt eget artistskap bäst i avslutande låten Like Patsy would:
“I wanna pray it like Jesus is listening / I wanna play it like I’m made of strings on wood / I wanna write it down like Hemingway / Like it’s the last damn thing I’ll ever say / And try to sing it like Patsy would”.