Skivrecension

The crux
Hoppfull modern musik

Natural Artefacts

The crux

Skivbolag: LJ Records/Naxos
Recenserad av: Leif Carlsson
Publicerad: 12 mar 2019

Dela den här recensionen:

Natural Artefacts började som trio. Efter saxofonisten Ove Johanssons bortgång för några år sedan är nu en ny konstellation igång. Inflytandet kommer som förut från många håll, impro, nutida, elektroakustiskt, minimalism, elektronika. Susanna Lindeborg och Per Anders Nilsson, piano och live-elektronik respektive programmering och live-elektronik, var med från början. Nya är Merje Kägu på elgitarr och Anton Jonsson på slagverk. Alla spelare har en bakgrund som jazzmusiker.
De tidigare skivorna Like jazz från 2006 och California connection från 2014 hade en tydlig saxofonröst och kraftfull lite kantig musik som inte tänkte slipa av kanterna. Nu är spelplanen en annan, men sökandet efter nya inspel är kvar, liksom några kantigheter. Datorerna intervenerar inte lika brutalt och musiken mer liksom studsar fram. Den kvickfingrade gitarren har en lättare klang som stundom bär fram glittret från en spansk strand och slagverken svirrar i medvind. Nytt flyt.
Tio omväxlande stycken i ett landskap där man inte tänker på vilka instrument som behöver ström och vilka som inte gör det. Den vemodigt melodiösa We have sung for you uppfattar jag som en minneshyllning. Livet går vidare, ljus i tunneln.


Fler recensioner

Annonser