Modern folkpopgnawa

Gabacho Maroc

Tawassol

Skivbolag: Cristal Records
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 15 feb 2018

Tawassol är arabiska och betyder ”förbindelse, anknytning, samband, sammanhang” vilket skulle kunna vara ledordet för åttamannabandet Gabacho Maroc med bas i Frankrike. Med medlemmar som har sina rötter i Marocko, Algeriet, Spanien och Frankrike har de skapat ett album som lyckas sammanföra västerländsk musik med afrikansk – jazz, lite pop och elektroniska beats med inslag av nordafrikanska rytmer, chaabi (ofta populärt på bröllop) och gnawa-musiktraditioner – till en mycket medryckande, dansant mix.
Och som om inte det vore nog har de bjudit in flera gästartister, bland annat den chilenska sångerskan Pascuala Ilabaca som medverkar på spåret Desertum. Och visst har det blivit ett lyckat andra album. Särskilt den eggande, hypnotiska transmusiken gnawa från Marocko lyser extra på albumet. Denna spirituella musik som traditionellt använts bland annat i olika typer av healing-ritualer. Albumet innehåller två traditionella gnawa-låtar varav Amara Moussaoui är baserad på den marockanska oulad bambara-traditionen.
Ett mycket spännande band och album som leder tankarna till det fransk-algeriska bandet Orchestre National de Barbès som även det föddes ur en kulturell fusion. Sådana här samarbeten och möten över gränserna vare sig det handlar om nationella, geografiska, språkliga, religiösa/andliga är alltid mycket välkommet då det kommer att föra mänskligheten närmare mot en samexistens på planeten som bygger på fred och harmoni. Vi är alla sammanlänkade med varandra hela tiden även om vi kanske inte alltid är medvetna om det.