Sweet as broken dates: Lost Somali tapes from the Horn of Africa
Grymma kassettband från Afrika Lira Gillar

Diverse artister

Skivbolag: Ostinato Records
Publicerad: 6 okt 2017

I mitt slitna exemplar av Rough Guide-boken World music volume 1 som täcker Europa, Afrika och Mellanöstern står det inte en rad om musik från Somalia. Närliggande länder som Etiopien, Kenya och Sudan har egna kapitel. Jemen, som påverkat Somalia kulturellt, har ett pytteavsnitt i en text om gulfen. Boken gavs ut 1999 och i dag kan man hitta information om somalisk musik på internet, på bloggar och, inte minst, Youtube. Nya artister dyker upp, som stjärnan Ali Bashir Abdi (Ali Dhaanto), som numera bor i Västerås.
Men spelades det in musik liknande den man kan höra på Éthiopiques-samlingarna, där lokala stilar förenades med västerländsk soul, funk och pop? Både ja och nej. Kommersiell skivutgivning existerade inte i Somalia. Ett fåtal skivor släpptes, via statliga kanaler. Kassetter fanns, men det var liveinspelningar, repetitioner, och låtar från radiosändningar. Många låtar hyllade diktatorn Mohamed Siad Barres politik. När inbördeskriget startade i början av 1990-talet levde musiken vidare främst i exilsamhällen.
Musiken på den aktuella samlingen — den första i sitt slag — hämtas från ett gigantiskt kassettarkiv, inspelningar som gömts undan och i dag finns i Hargeisa, Somaliland, regionen i norr som i princip är självständig. Awesome Tapes From Africa återutgav en kassett med supersvängiga Dur Dur Band häromåret och Dur Dur Band, med sångerskan Sahra Dawo i spetsen, har en självklar plats tillsammans med liknande band som Iftiin Band och Danan Hargeysa. Mogadishu var centrum, med de största hotellen och nattklubbarna, men scener fanns även i Hargeisa, Berbera och Djibouti.
Intressant att jämföra med etiopisk musik. Ibland hörs likheter, men arabisk musik är också närvarande liksom Bollywood, soul, disco och reggae, fast den reggaeliknande takten är enligt somalierna dhaantorytm, ursprunligen folkmusik från Ogaden. Många låtar är från 1980-talet, tidstypiska syntar glider omkring och skapar en mysko stämning i kontrast till det något svajiga ljudet och sången. Xuduud Ma Leh Xubigaan med Iftiin Band är en innerlig soulduett med sång av Mahmud Abdalla ”Jerry”  Hussen och Maryan Naasir med elorgel som melodisk motor. Flera av mina favoritlåtar är med sångerskor, som Aamina Camaari, Hibo Nuura och Faduumina Hilowle.
Ostinato Records mission är att lyfta fram missförstådd musik. Genom att digitalisera arkivet och ge ut ett urval låtar för en internationell publik vill de visa på rikedomen i musiken och kulturen i ett land som i västerländska medier mest handlar om krig, terror och fattigdom. Förhoppningsvis genererar projektet i fler skivor framöver!