Skivrecension

Studio One Rocksteady 2
Lira Gillar

Diverse artister

Studio One Rocksteady 2

Skivbolag: Soul Jazz Records
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 23 feb 2017

Dela den här recensionen:

Londonbaserade Soul Jazz Records har en hög kvalitet på det mesta bolaget företar sig, vare sig musiken kommer från New Orleans eller Nigeria, vare sig det rör sig om cool-stel fransk syntpunk eller latinamerikanskt självsväng. Allra mest har Soul Jazz nog ändå släppt den här typen av samlingsskivor med inspelningar från Clement “Sir Coxsone” Dodds legendariska Studio One på Jamaica. Teman som skivserien hittills berört omfattar Studio Ones exkursioner i funk, ska, dub, dancehall, disco och kvinnliga artister.

Studio One Rocksteady 2 är uppföljaren till en populär första volym med rocksteady-musik. Genren föddes när den amerikanska soulmusiken inlemmades på allvar i Jamaicas musikliv. Rocksteady var långsammare än den föregående ska-vågen, och gav elbasen mer utrymme att röra sig på. Det nämns ofta att den osedvanligt heta sommaren 1966 kan ha haft med utvecklingen att skaffa.

Bland skivans 19 spår finner vi skönsjungande sångharmonigrupper som The Gaylads, John Holt & The Paragons och Ingvar Carlsson … förlåt, jag menar Carlton and The Shoes. De senares låt Never let go är ett av de spår som tydligast visar vägen fram mot den – i och för sig redan samexisterande – reggae som skulle ta över intresset när det sena 1960-talet definitivt övergått i 1970-tal. Likaså hänger reggaens andedräkt tung även över skivans andra spår: The Termites lugnt skumpande Rub up push up.

Det hindrar inte att många av de riddims som Studio One presenterade under rocksteady-eran visat sig ytterst livskraftiga. Ett exempel är Alton Ellis låt I’m still in love with you som senare fått nytt liv genom Althea & Donnas förtjusande 1978-hit Uptown top ranking men även den kioskvältande dancehall-covern av Sean Paul och Sasha ytterligare ett kvarts sekel senare.

Just Alton Ellis är tillsammans med Delroy Wilson och Slim Smith några av de lysande solosångare som vi stiftar bekantskap med på denna väl balanserade samling. Att det är jamaikansk soul poängteras av att här finns covers på låtar av Billy Stewart, The Tams – och även Bob Dylan. Lägg till reggaenestorn Steve Barrows omslagstexter och du har en helgjuten presentation från Soul Jazz. Steady as a rock.


Fler recensioner

Annonser