Star Family
Rytmisk familj

Star Family

Star Family

Skivbolag: Rootsy Music
Publicerad: 1 maj 2017

OK Star Orchestra var ett av Sveriges mest aktiva band ett tag. Åren 2009-2015 körde den Stockholmsbaserade orkestern nästan slut på sig. Fem album på sex år för ingen särskilt stor uppmärksamhet alls, men positiva recensioner i Lira och annorstädes blev det. Bristen på påtaglig framtid gjorde sig emellertid gällande i bandet och splittringen var ett faktum. Tommy Galento Nilsson (gitarr, sång) och Perry Vallgren (trummor) kunde dock inte hålla sig ifrån musikskapandet. För halvtannat år sedan börjades det igen, under en ny täckmantel, inte helt olik den tidigare.
Nu skriver vi 2017 och Star Familys debut-lp föreligger. Jo, det är en debut (om vi nu inte ska kalla det en fortsättning på OK Star Orchestra?) och på vinyl. Ny familjemedlem är basisten Carl Greder som varit aktiv inom genrer som rock, blues och latin. Här låter det dock som om han suttit vid middagsbordet sedan starten. Familjärt.
I den nya skepnaden siktas det delvis mot en annan sorts stjärnor. Det lutar mer åt rock och funk än afrikanskt, världsmusik och jazz för Star Family. Känslan av att det är musikens själva puls, rytmerna, som är kärnan hos den här familjen består dock.
Musiken tar avstamp i trakterna kring Fågeltorget i söderförorten Hägersten för att sedan lyfta och flyga tämligen fritt, slingrande sig ut ur studio Cobra i Stockholm. Familjen ömsar skinn från låt till låt och inlemmar musikervänner från skilda håll. Förutom Emma Nordenstam medverkar musiker från bland annat från Bob Hund, Nacka Forum, Fire!, Den Stora Vilan, First Floor Power, The Second Hand Orchestra, Eve & the last Waltz och Combo de la Musica.
Funkar alldeles utmärkt detta.