Nina Åkerblom Nielsen

Some solitary wander

Skivbolag: Pehja Production
Publicerad: 24 feb 2019

”Den kalla vinden blåser från öst till väst, alla höjder är snötäckta. Fåglarna sitter i törnbusken och tjattrar, de har det väldigt knapert nu. Att gå upp tidigt en vintermorgon är inget för mig.”
I inledningen av varje visa, diktad på skotska av nationalpoeten Robert Burns, sammanfattas texten på svenska, och det är ju trevligt.

Den klassiskt skolade och multibegåvade Jönköpingsdottern Nina Åkerblom Nielsen hade säkert fixat att översätta texterna till svenska också, i stället för att sjunga på originalspråket. Men det gör hon uttalsmässigt förhållandevis klanderfritt till mestadels egenkomponerad musik. Sången är vacker och innerlig och hon kompar själv på klaviatur samt spelar även tin whistle. Arrangemangen har hon också gjort.

Bland kompande musiker hörs premierade riksspelmännen violinisten Greger Siljebo samt säckpipsspelaren Erik Ask-Upmark och på A man’s a man for a’ that gästar Jönköpings välrenommerade stråkkvintett Junekvintetten.

Alla sånger på skivan är ganska stillsamma så det krävs skicklig mixning för att inte säckpipan ska överrösta resten, och här skall den som har skött den delen ha extra beröm och instrumentet tillför en hel del i den annars väldigt försiktiga sättningen. Samma med Magnus Lundmarks slagverk. Cd:n avslutas med Min älskling, Taubes Burns-tolkning, men med egen melodi och Burns originaltext A red, red rose. Inte första gången någon kanske inte är nöjd med Taubes fria tolkning. Om artisten själv kan sägas att hennes insatser på skivan håller toppklass men med extra beröm till hennes kunskap i att skriva musik som låter rakt igenom skotsk. Burns skulle varit helnöjd.