Skivrecension

Sallyswag
Världsjam Lira Gillar

Sallyswag

Sallyswag

Skivbolag: Egen utgivning
Recenserad av: Anne Brügge
Publicerad: 20 dec 2016

Dela den här recensionen:

För några år sen diskuterades ordet swag på Språktidningens blogg. Skribenten landade i betydelsen stilfullt sväng, cool attityd. Men i kommentarerna en annan tolkning, akronymen Secretly We Are Gay.
Så vad är Sallyswag? Nio damer med knytnävarna i luften på skivans omslag, med blås- och stränginstrument och sångröster, en grupp som efter bara ”flera veckors” jammande var redo att spela eget material på Folk- och Världsmusikgalan/Umefolk i början av 2014. Nästa år blev bandet Årets nykomling med prisutdelning i Berwaldhallen.
På pressreleasen är namnet avstavat Sallys-wag och jag skall erkänna att min första tanke gick till bröderna Marx film En dag i varuhuset (1941), där Virginia O’Brien sjunger en vaggvisa – och vilken obetalbar swag den flickan har! Kyligt lämnar hon ljuvheten för otäcka synkoper och låter visan gå över i Rock-a-bye baby och knuffar vaggan brutalt.
Slutsatsen? Ja, första spåret heter ju Ligga. Kören rappar envist ”Är det hon du ska ligga med ikväll?” Och vidare: ”Jag är bruden som avgudar gudinnor, den här går ut till er, alla er som kränker kvinnor”. Efter att ha prövat allt (med män) väljer kvinnan samliv med en brud från Götet. Det rimmar på skötet, men Göteborg är faktiskt platsen där Sallyswag gungade igång. Göteborg som kulturens vagga, varför inte inspirerad av Sapfo från Lesbos, sångpoeten som missade Nobelpriset med åtskilliga sekler. I alla fall är de uttalade feminister och texterna är både fräcka och känsliga, drömmande och politiska.
Musiken och arrangemangen samspelar sällsynt väl med texten. När Aurelia Dey sjungit i ”dina läppar, får jag smaka …”, svarar Paulina Moberg med läpparna mot trombonen och Nadia Hamouchi med sina mot trumpetens munstycke, unisont. Detta ångande spår med slagverkaren Ebba Wigrens hjärtslag heter Te deseo, och ett roligt inslag i låten är riksspelman Erika Risingers ivriga fiolslingor, som vore de spelade vid restaurangbordet för ett älskande par. Där delar Erika ansvaret för text och musik med Sanna Eriksson som annars, tillsammans med olika bandmedlemmar, står bakom alla låtar utom den militanta Feminist.
Övriga bandmedlemmar är Sanna Sikborn Erixon, elgitarr och Anna Malmström, klarinetter.
Sallyswag är efter sina turnéer och spelningar på spelmansstämmor, jazzklubbar och scener som Parkteatern i Stockholm inte längre nykomlingar, men fortsatt synnerligen välkomna att bidra till feststämningen hemma eller varsomhelst via skivspelare eller någon etertjänst.


Fler recensioner

Annonser