Fängslande och personlig mix av traditionellt anatolisk och nutida musik Lira Gillar

Olcay Bayir

Rüya – Dream for Anatolia

Skivbolag: ARC Music/Naxos
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 24 maj 2019

Den kurdisk-turkiska sångerskan Olcay Bayirs andra album är en diamant! Ett av de absolut bästa jag lyssnat på länge. Olcay Bayir gör stor konst. Verktygen fick hon redan i barndomen. Hon är född och uppvuxen bland den alevitiska minoriteten i södra Turkiet i en musikälskande familj som, när hon var sjutton år, flyttade till London i hopp om ett bättre liv. Olcays pappa var en ashik, ett slags spirituell skald och trubadur i samma person. Sina första egna sånger komponerade Olcay vid sex års ålder. I den urbana metropolen skaffade hon sig västerländsk musikutbildning med bland annat opera på schemat.

Och visst har Olcay hittat sitt eget uttryck. Hon arrangerar kurdiska och turkiska folksånger på sitt eget vis och kombinerar dem med jazz, urbana och klassiska element kompad av musiker från det kosmopolitiska jazzmusikerkollektivet Kefaya. Perfekt kompband med sin rika instrumentering. Olcay sjunger ofta sorgset nostalgiskt, med en sammetslen röst som också kan låta mer teatralisk, skolad operasångerska, sopran, som hon är.

Många låtar är Olcays egna kompositioner och lyrik, till exempel den utsökta titellåten Rüya (Dream) om fredlig samexistens på jorden. Eller den hjärtskärande vemodiga kärlekslåten Yar dedi (Beloved, it said). Eller Arı oldum (I became a bee), om den gudomliga kärlekens universum där allt är ett, kärnan i både den alevitiska och sufiska spirituella traditionen.

Öppningsspåret Uzun ince bir yoldayım (Long narrow road) är en av de mest älskade traditionella sångerna, skriven av en av den mest kända ashiks, nämligen Âşık Veysel Satıroğlu. Här sjunger Olacay Bayir extra intensivt och vördnadsfullt. Dolama dolamayı i sin tur är en turkisk danslåt i snabbt tempo. Låten Elif tar fram operasångerskan i Olcay.

Man förstår att musiken är Olcay Bayirs verkliga passion i livet. När hon sjunger, då är hon lycklig! Jag kan inte nog betona, detta är ett alldeles hypnotiskt, berusande vacker album. Stämningsmättad. Lyssna själv!