Dubbelt brasilianskt

Anat Cohen & Trio Brasileiro / Anat Cohen & Marcello Gonçalves

Rosa dos ventos / Outra coisa

Skivbolag: Anzic Records
Recenserad av: Andreas Lagercrantz
Publicerad: 3 aug 2017

Klarinettisten Anat Cohen är en av dessa nyfikna musiker som söker upp nya platser och sammanhang för musiken. Den här gången släpper hon samtidigt två skivor med brasiliansk musik inspelad i Brasilien med inhemska musiker. Förvisso har hon länge haft intresse för det brasilianska och även spelat in en del, fast inte så här totalmarinerad i olika slags brasiliansk musik. Det är som en törst som släcks, båda skivorna bjuder på härlig musik i utmärkta framföranden.
På Rosa dos ventos spelar hon tillsammans med Trio Brasileiro; sjusträngad gitarr, det inhemska stränginstrumentet bandolim samt slagverk av olika slag – bland annat pandeiro. Alla fyra musikerna står för låtskrivandet i musikstilen choro som har rötter från slutet av 1800-talet. En musikstil som växte fram samtidigt som New Orleans-jazzen och med en del paralleller, där flera stilar smälte samman till något nytt, fast förstås på brasiliansk grund. Musiken kan både vara grooveorienterad med feststämning men också full av den typiska saudade, full av längtan. Det känns att musiken kommer från den brasilianska myllan, en bra bit ifrån den mer coola bossa novan.
På Outra coisa spelar klarinettisten tillsammans med Marcello Gonçalves på sjusträngad gitarr, som också arrangerat låtarna. De spelar tolv låtar av den legendariske kompositören Moacir Santos, som också inspirerade bossa nova-generationen. Hans låtar är skrivna för större ensembler och Marcello Gonçalves arbetade på att arrangera om dem för gitarr under ett helt år. Med lysande resultat, det är som om hela orkestern flyttat in i gitarren. Inte bara spelet utan också arrangemangen är virtuosa. Anat Cohen berättar att hon aldrig sett gitarristen så lycklig tidigare och det är något som också hörs på skivan. Ljuvlig musik, en slags förlöpare till bossa novan, brasilianskt och jazz i en suverän kombination.