Randig kjortel
Svensk folkmusik Lira Gillar

Systerpolskan

Randig kjortel

Skivbolag: Mono Music/Universal
Publicerad: 16 sep 2016

Självfallet bidrar ABBA- och BAO-räven Benny Anderssons medverkan som producent och musiker till uppmärksamheten kring folkmusikgruppen Systerpolskan. Ett gruppnamn hämtat från melodin Systerpolska från Ore, Pål Eriks polska efter Timas Hans, som också finns med på skivan.
Idén till projektet föddes redan för sex år sedan och i höst brakar det loss med detta redan på förhand uppmärksammade debutalbum. I sommar har Systerpolskan medverkat i Allsång på Skansen, och under hösten syns de i Moraeus med mera. Men medlemmarna i Systerpolskan är namnkunniga i egen rätt också, utan draghjälp från kända män. I denna sjusärdeles septett spelar Lena Willemark,Täpp Ida Almlöf och Verf Lena Egardt, kända som några av Dalarnas främsta folkmusiker. Från Uppland härstammar Cajsa Ekstav, Erika Lindgren Liljenstolpe, Cecilia Österholm och Sonia Sahlström. Internationellt erkända artister och riksspelmän om vartannat. Alla skickliga musikanter som spelat tillsammans i diverse konstellationer genom åren.
Till större delen innehåller skivan instrumentala polskor och marscher och då får fioler och nyckelharpor tala, men det sjungs i några låtar också. Allra mest utmärker sig Lena Willemarks komposition Kolld ir å wärdi, en vacker sak som likt den inledande Älvdalens brudmarsch har sång på älvdalska, och det enda spåret som klingar lite försiktigt modernt.
Debutalbumet bjuder annars inte på så mycket egenkomponerat material utan främst på alla de traditionella låtar från det Dalarna och Uppland (och en från Halland) som medlemmarna känner så väl. Allt framfört med stor spelglädje i Benny Anderssons studio. En spelglädje som matchar spelskickligheten och känslan för låtmaterialet och traditionerna.
Thank you for the music, Systerpolskan.