Skivrecension

Passport
Ambitiös skivdebut

Omar Rahbany

Passport

Skivbolag: Egen utgivning
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 1 maj 2017

Dela den här recensionen:

Passport är en mycket lämplig titel på en skiva som bokstavligen tar med lyssnaren på en musikalisk resa genom genrer och influenser. Den libanesiske pianisten, kompositören och arrangören Omar Rahbanys musik står stadigt i jazz, klassisk musik och folkmusikaliska teman från Orienten.
Men här finns också teman från andra delar av världen, huvudsakligen Europa, men också Nord- och Sydamerika. Inte minst genom samarbetet med skivans över 180 gästmusiker, från tolv olika länder.
Den starkt stiliserade, amerikanskt klingande och filmmusikinspirerade Overture framförs av Kievs Symfoniorkester, och har drag av både episka dramer och musikaler. Programmusik: Babel är ett elva minuter långt, svängigt jazzfunkspår med gnistrande inslag av gitarristen Wayne Krantz och trumpetaren Cuong Vu och lika inspirerade bidrag på de orientaliska instrumenten ney, mezmar och bezok och afrolatinska slagverk. Det är bara Andrew Hachens vokala inslag som känns onödiga.
Den omisstydligt betitlade Tango är så intensivt dramatiskt argentinsk som man kan förvänta sig. Och den drömska Trip to the moon har något romantiskt, franskt över sig, innan latinska inslag sätter in, även här, extra kryddade med lite flamencostuk.
Men vackrast är den vemodigt vackra Umbrella woman – en sorgsen jazzballad rik på orientaliska melismer, ljuvligt framförd av den 21 år unga sångerskan Ghada Nehme till sparsmakat komp av Rahbanys piano, trummor och en stråksektion. När paraplydamens meloditema senare återupptas på det instrumentala spåret The Untitled, är avsaknaden av Nehmes röst närmast brutal.


Fler recensioner

Annonser