Skivrecension

Mambo Lira Gillar

Orquesta Akokán

Orquesta Akokán

Skivbolag: Chulo/Daptone
Recenserad av: Timo Kangas

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Brooklynbaserade skivetiketten Daptone har gjort sig känd som en pålitlig leverantör av retrotintad men högst levande soul och r&b av traditionellt snitt. Utan dem hade vi kanske aldrig fått höra stora vokalister som Sharon Jones och Charles Bradley, som båda två sorgligt nog gått bort i cancer.
Här kommer dock ett sprittande livstecken från Daptone som visar att bolaget inte vilar på lagrarna eller deppar ihop. Orquesta Akokáns självbetitlade debutalbum bjuder på en så humörhöjande musik att det känns som att allt är möjligt här i livet när jag lyssnar.
Akokán betyder ”från hjärtat” och Orquesta Akokán gör mambo som syresätter kroppen och sinnena. När fjortonmannabandet debuterar innebär det också Daptones första spanskspråkiga utgivning. Skivan är gjord i idel livetagningar i Areito Studios i Havanna, Kuba – en av världens äldsta inspelningsstudior. Dess tillblivelse startade dock i New York City, där Jacob Plasse ville få till en mamboplatta som lät och kändes rätt. Men de lyckades inte få till rätt känsla i Det Stora Äpplet så det fick bli Havanna.
Sångaren Pepito, känd från gruppen Pupy y Los Que Son Son och från turnéer med numera bortgångne Buena Vista Social Club-mannen Compay Segundo, hjälpte Plasse att förverkliga sin dröm genom att skaka fram ärrade proffs på Kuba. Studion är för övrigt samma som Buena Vista Social Club använde till sitt succéalbum från 1997.
Producenten och artisten Plasse driver också den lilla skivetiketten Chulo, som nu släpper skivan i tandem med Daptone. Plasses mission är att tvätta bort eventuella tönt- och kitschstämplar kring mambon. Arsenio Rodríguez och Benny Moré utgör de tydligaste referenserna för Orquesta Akokáns sound och den lyckas ypperligt med att uppdatera mambon för 2018.