Skivrecension

Origami harvest
Jazz möter rap och klassiskt

Ambrose Akinmusire

Origami harvest

Skivbolag: Blue Note
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 25 feb 2019

Dela den här recensionen:

Origami harvest är trumpetaren Ambrose Akinmusires fjärde album för anrika jazzetiketten Blue Note. Det börjar med nutida klassisk musik, kanske med en touch av Aaron Copland eller någonstans Philip Glass, kombinerat med spoken word som ekar av hiphop-fraser. Så medverkade Ambrose Akinmusire också på Kendrick Lamars rapbomb To pimp a butterfly, tillsammans med andra västkustmusiker som Kamasi Washington, Thundercat och Terrace Martin.
Ambrose Akinmusire tillhör helt klart de mest utmanande av den här nya generationen. Utforskande jazz och fri improvisation möter funk, soul och avant-rap i ett beställningsverk där klyftor och orättvisor i samhället belyses. Till sin hjälp har Akinmusire både moderna kammarkvartetten The Mivos Quartet och snedrapparen Kool A D (känd från trion Das Racist). Pianisten Sam Harris, experimentelle trummisen Marcus Gilmore och saxofonisten Walter Smith III levererar jazzelementen men de är så varierade att genrenamn känns löjliga.
Som trumpetare är Ambrose Akinmusire väldigt versatil. Han kan gå från ett harmoniskt lugn och en mjuk värme till ett avsevärt vildare uttryck, som letar efter ett öppet fönster långt ute i musikens utkanter. Origami harvest är ett minst sagt äventyrligt album som vägrar låta sig etiketteras.


Fler recensioner

Annonser